Borgen van kwaliteit Samen Opleiden

Borgen van kwaliteit Samen Opleiden

HBO-spiegel
Binnen Alium, onze opleidingsschool, vinden we het niet alleen belangrijk dat studenten zelf de regie in handen 
nemen, maar dat de opleiders dit ook doen. Daarom wordt er op allerlei manieren gekeken naar de kwaliteit van 
Alium. Een instrument om dit te doen is de HBO-spiegel. Deze enquête wordt onder studenten van de HAN 
uitgezet om de kwaliteit van het leren op de werkplek te monitoren en deze waar nodig te verbeteren. Recent 
hebben de studenten die WPL 1 hebben gevolg de HBO-spiegel ingevuld over de stageplaatsing, de werkplek en de 
begeleiding, de afstemming tussen de werkplek en het instituut, het leerrendement, en het programma voor 
oriëntatie op beroep. 

Samenvatting uitkomsten enquête
Studenten voelden zich over het algemeen goed opgevangen op hun werkplek en er konden goed concrete 
afspraken gemaakt worden. De scores voor de begeleiding op de scholen door WPB, SO en IO waren 
bovengemiddeld goed. Er was veel aandacht voor een goede begeleiding op doelen, uitvoeren van activiteiten, 
reflectie en inzicht krijgen in de centrale vraag: "kan en wil ik leraar worden?"

Quotes:
• Ik vond dat wij als studenten goed begeleid werden door onze WPB en we konden ook altijd terecht bij de 
instituutsopleider. Minder vond ik dat we geen kopieerpas en mailadres kregen
• Je kreeg veel vrijheid in de invulling van je stage. Ik had nog wel meer willen leren over de taken van een 
docent naast het lesgeven
• Het was erg laagdrempelig om iemand om hulp te vragen en dat motiveert ook juist om bewust vragen te 
stellen.

Ook het leerrendement van de stage werd als bovengemiddeld ervaren, Studenten hadden een veilige 
leeromgeving en hebben voldoende sterke- en ontwikkelpunten om in een volgende stage mee aan de de slag te 
gaan. De studielast werd door studenten als vrij hoog ervaren. Het uiteindelijke rapportcijfer voor de stage was 
een 7,5

Het programma voor oriëntatie op beroep werd ook goed beoordeeld. Studenten hebben inzicht gekregen over de 
verschillende niveaus van onderwijs en kennis gemaakt met meerdere contexten in het onderwijs. Voornaamste 
feedback was dat het programma studenten goed hielp bij het beantwoorden van de vraag kan en wil ik leraar 
worden. Op de speerpunten van Alium, regie leren nemen op eigen leren en leren in de brede onderwijsketen 
werd goed gescoord. Dit bleek bijvoorbeeld doordat studenten aangaven dat ze werden aangemoedigd zelf op 
onderzoek te gaan, dat er ruimte was voor experimenten, dat begeleiders kritische vragen waardeerden en dat 
studenten na de stage en oriëntatie op beroep weten welk type school bij ze past.
De sterke punten, maar ook de kritiek van de studenten worden binnen Alium besproken om zowel het leren op 
de werkplek als ook het programma voor oriëntatie op beroep verder te verbeteren.

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.