Borgen van kwaliteit Samen Opleiden
HBO-spiegel
Binnen Alium, onze opleidingsschool, vinden we het niet alleen belangrijk dat studenten zelf de regie in handen
nemen, maar dat de opleiders dit ook doen. Daarom wordt er op allerlei manieren gekeken naar de kwaliteit van
Alium. Een instrument om dit te doen is de HBO-spiegel. Deze enquête wordt onder studenten van de HAN
uitgezet om de kwaliteit van het leren op de werkplek te monitoren en deze waar nodig te verbeteren. Recent
hebben de studenten die WPL 1 hebben gevolg de HBO-spiegel ingevuld over de stageplaatsing, de werkplek en de
begeleiding, de afstemming tussen de werkplek en het instituut, het leerrendement, en het programma voor
oriëntatie op beroep.
Samenvatting uitkomsten enquête
Studenten voelden zich over het algemeen goed opgevangen op hun werkplek en er konden goed concrete
afspraken gemaakt worden. De scores voor de begeleiding op de scholen door WPB, SO en IO waren
bovengemiddeld goed. Er was veel aandacht voor een goede begeleiding op doelen, uitvoeren van activiteiten,
reflectie en inzicht krijgen in de centrale vraag: "kan en wil ik leraar worden?"
Quotes:
• Ik vond dat wij als studenten goed begeleid werden door onze WPB en we konden ook altijd terecht bij de
instituutsopleider. Minder vond ik dat we geen kopieerpas en mailadres kregen
• Je kreeg veel vrijheid in de invulling van je stage. Ik had nog wel meer willen leren over de taken van een
docent naast het lesgeven
• Het was erg laagdrempelig om iemand om hulp te vragen en dat motiveert ook juist om bewust vragen te
stellen.
Ook het leerrendement van de stage werd als bovengemiddeld ervaren, Studenten hadden een veilige
leeromgeving en hebben voldoende sterke- en ontwikkelpunten om in een volgende stage mee aan de de slag te
gaan. De studielast werd door studenten als vrij hoog ervaren. Het uiteindelijke rapportcijfer voor de stage was
een 7,5
Het programma voor oriëntatie op beroep werd ook goed beoordeeld. Studenten hebben inzicht gekregen over de
verschillende niveaus van onderwijs en kennis gemaakt met meerdere contexten in het onderwijs. Voornaamste
feedback was dat het programma studenten goed hielp bij het beantwoorden van de vraag kan en wil ik leraar
worden. Op de speerpunten van Alium, regie leren nemen op eigen leren en leren in de brede onderwijsketen
werd goed gescoord. Dit bleek bijvoorbeeld doordat studenten aangaven dat ze werden aangemoedigd zelf op
onderzoek te gaan, dat er ruimte was voor experimenten, dat begeleiders kritische vragen waardeerden en dat
studenten na de stage en oriëntatie op beroep weten welk type school bij ze past.
De sterke punten, maar ook de kritiek van de studenten worden binnen Alium besproken om zowel het leren op
de werkplek als ook het programma voor oriëntatie op beroep verder te verbeteren.