Leercafé op OBC Elst

De studenten gingen zelf het gebouw verkennen om te zien welke keuzes gemaakt zijn in de inrichting. Directeur Charles Lohnstein inventariseerde vervolgens de waarnemingen van de studenten. Termen als ‘open, ‘transparant’, ‘rond’, ’gelijkwaardig’ en ‘cultuur’ werden genoemd. Charles legde uit hoe deze kenmerken uiting geven aan de visie van de school. Zo gaan leerlingen veel sneller zelfstandig aan het werk omdat de omgeving daartoe uitnodigt met verschillende werkplekken; ook docenten maken hiervan gebruik tijdens lessen en kunnen hierdoor veel gemakkelijker differentiëren. De transparantie van het gebouw met veel glazen wanden kent nog voor- en tegenstanders, maar leerlingen beginnen eraan te wennen en worden niet meer zo snel afgeleid.

Interessant was het om te horen hoe het bouwproces is verlopen. De school zelf bepaalde met een architect het ontwerp en docenten leverden in verschillende fasen hun inbreng. Verder is Charles er trots op aan welke standaard het schoolgebouw voldoet, waardoor leerlingen en docenten er gezond in kunnen leven. Daarnaast is het gebouw ook zeer energiezuinig. Kortom het OBC Elst is op de toekomst voorbereid!

Tim Bruining vertelde vervolgens hoe hij met andere collega’s het vak STEAM heeft ontwikkeld. Hij geeft dit vak met veel passie en is er trots op dat leerlingen door zijn projecten 21st century skills op een aansprekende en concrete wijze ontwikkelen. Want wie wil nou niet een LEGO-robot programmeren? Of leren fotoshoppen? In de onderbouw krijgen alle leerlingen STEAM; in de bovenbouw is het een keuzevak en gaan de projecten de diepte in van bijvoorbeeld algoritmen ontwikkelen. Neem eens een kijkje op hun website en laat je inspireren!

 

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.